>Rundstykker i langpanne!

25 jan

>

Denne oppskriften har jeg fra boken “helt enkelt baking”, som er laget av bla Ingrid Espelid Hovig, Nina og Jim Hensley samt Paul Løwe, som jeg vil anta står for dekoren. Boken inneholder mange gode oppskrifter.
Oppskriften gir ca 24 rundstykker, litt avhengig av størrelsen på langpannen du bruker og ikke minst størrelsen på rundstykkene.
Du trenger: 50 g margarin, 7 dl vann, 1 stort egg, 50 g gjær, ca 1 kg hvetemel, 2 ts salt, 1,5 ss sirup.
Smelt margarinen. Varm vannet til 37C, fingervarmt og rør ut jæren. Tilsett smeltet smør. Pisk egget i en liten bolle og tilsett det i væsken. Ha deretter i det tørre, men ikke alt melet. Elt deigen til den blir seig og smidig, du vil helt sikkert sitte igjen med litt mel, jeg hadde igjen ca 0,75 dl. Dekk deigbollen med plast og la deigen heve på et lunt sted i ca 30 minutter.

Ta deigen ut på et melet bord og del den i jevne emner. Mine ble delt i ca 75-80grams emner. Det er en fordel å veie de, for da blir alle rundstykkene like store. Trill rundstykker og legg dem relativt tett i en godt smurt liten langpanne. Dekk med klede og la de heve i ca 30 minutter.
Pensle rundstykkene med sammenpisket egg og vann, dryss på valmue- eller sesamfrø. Stekes på 225C i 30-35 minutter. Sett en plate på øverste rille i ovnen, dersom rundstykkene ser ut til å bli for mørke. Avkjøl på rist.
Mine ble relativt høye, så jeg kunne godt brukt en litt større langpanne og laget de mer avlange. Men luftige og fine ble de!

Legg igjen en kommentar