Fremheve én farge i et sort/hvitt bilde, ved hjelp av Photoshop

6 jun

Jeg synes det er en kul effekt å kunne fremheve en enkelt farge i et bilde. Og jeg har lurt veldig på hvordan jeg skal få det til. I forhold til Photoshop CS4 er jeg en skikkelig nybegynner. Og det eneste som gjelder da, er jo å forske litt for å finne ut hvordan man får til ulike effekter.

Nå kunne jeg brukt enda mer tid på å få bildet helt perfekt. Men poenget var igrunn kun å finne ut hvordan denne funksjonen fungerer. Kunne du tenke deg å få til samme effekt, så se oppskriften her:
1. Lag en kopi av Background Layer. Gå i header under Layer/Duplicate Layer; Background layer copy.
2. Gjør om bildet til sort/hvitt

Gjør om til sort/hvitt
3. Velg brush tool (B), i headeren kommer det opp info om verktøyet, og du kan velge størrelse på brushen.  Så er det bare å ta frem det du ønsker. Feks her hentet jeg frem igjen rødfargen på rosene. Det er en fordel å forstørre opp bildet, slik at du kan brushe bildet så nøyaktig som mulig.

Brush tool
Lykke til!

Legg igjen en kommentar